
Факултетът по обществено здраве „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, д-р“ в Медицинския университет – София, заедно с академичните институции Thomas More Kempen (Белгия), Кипърския технологичен университет (CUT), компанията за ИТ услуги Theofanis Alexandridis Kai Sia EE (Гърция) и Гръцката асоциация на педиатричните медицински сестри (Гърция), участва като партньор в научно-изследователски проект по Erasmus+ „Рамка за обучение с добавена реалност за студенти – педиатрични медицински сестри – PeDXR“ с координатор Националния и Каподистрийски университет в Атина (Гърция).
Целта на този проект е да разработи, внедри и валидира рамка за обучение, която включва технологии за добавена реалност (XR), за студенти – педиатрични медицински сестри във висши учебни заведения (HEIs), както на национално, така и на международно ниво. Разработването на рамката за обучение с разширена реалност (PeDXR Learning Framework) ще предложи структуриран подход към организирането и предоставянето на образование за педиатрични медицински сестри. Чрез използването на новаторски XR технологии, тази рамка ще подобри образователните практики и ще допринесе за подобряване на качеството на предоставяните грижи.
Учебната рамка PeDXR ще комбинира добри практики и образователни програми по педиатрични грижи от висши учебни заведения (HEI) с XR инструменти. Тя ще интегрира цялостни образователни програми, учебни цели, методи на преподаване, оценки и специално приложение за разширена реалност (XRA), за да подобри образованието на студентите по педиатрични грижи, използващи XR технология.
Педиатричните грижи са предизвикателство поради характеристиките и нуждите на педиатричните пациенти и техните семейства и следователно обучението на студенти по педиатрични грижи в реална клинична среда представлява трудности. Използвайки XRA, студентите по педиатрични грижи ще могат да влязат във виртуални болнични стаи, където ще взаимодействат с виртуални пациенти и медицинско оборудване. Те ще могат да преживеят сценарии, които отразяват реалността, в различни ситуации, свързани с детското здравеопазване, преди да влязат в професионална среда.
Това ще им позволи да развият по-задълбочено разбиране за нуждите на децата и семействата. Симулациите в XRA допълнително ще позволят на студентите да развият своите умения в безопасна и контролирана среда и да изградят увереност при провеждане на консултации. Те могат също така да практикуват критични случаи, като например справяне със спешен случай при дете, без да излагат на риск реални пациенти.
XRA ще служи като цялостно пространство, където студентите по педиатрични медицински сестри могат да имат достъп до широк набор от ресурси и инструменти, за да подобрят учебния си опит. Освен това, XRA ще улесни съвместното обучение, тъй като студентите ще могат да си сътрудничат във виртуална среда, за да решават проблеми и да развиват умения.
Разработената рамка за обучение PeDXR ще даде възможност допълнително за транснационално сътрудничество и обмен на знания в образованието по педиатрични медицински сестри между участващите европейски висши учебни заведения и допълнително ще предостави възможност на други заинтересовани европейски висши учебни заведения да приемат рамката за обучение PeDXR в своите образователни програми, за да разширят знанията и експертизата си в областта на педиатричните медицински сестри.
e-mail: press@foz.mu-sofia.bg
Банкова сметка:
IBAN: BG47BPBI79403163982101
BIC: BPBIBGSF
ЮРОБАНК АД КЛОН ДОНДУКОВ № 4-6
гр. София, ул. „Бяло море“ №8 УМБАЛ „Царица Йоанна“ – ИСУЛ ет. 5,
тел. 02 9432 127
e-mail: fph@foz.mu-sofia.bg